tiistai 22. toukokuuta 2012

Årkestraatio ja Aavat maisemat

Tähänkin piti sitten tulla.

Köyhän miehen Steve Harris
saa rinnalleen köyhän miehen Wienin filharmonikot.
Opintotuki ei ihan venynyt aitoon kamaan.
suotakoot tämän kerran.
Ja onneks positiivisia puoliakin löytyy:

"On hauska oppia ohjelmoimaan myös selloja."

Näin syntetisaattoreiden ja samplekirjastojen kirjavassa nykymaailmassa ihmisillä on valinnanvaraa.
Aavan tapauksessa S keräsi jumalattoman määrän erilaisia soundillisia virikkeitä, uusia ja outoja sekä vanhempia ja omalta osaltaan tutumpia plugareita ja äänilähteitä. Reverbejä, delaytä, iso kasa syntikoita, filttereitä, modulaattoreita yms.
Aavojen maisemien maalausvälineitä.

Tarkoituksena oli äänimaisemien avulla vahvistaa ja syventää musiikin luomaa tunnetilaa - Tuoda siihen rikkautta ja eloa. Kaikessa myllerryksessään musiikkimme on myös omalla tavallaan Cinemaattista. Sen on tarkoitus kantaa mukanaan ja kuljettaa tilasta toiseen. Synnyttää mielikuvia.
Haastavaa kamaa. 

Apuvälineet. Respect.
Äänimaisemien luontivaiheessa biisit olivat suurelta osin vielä todella auki, joka jätti paljon liikkumisen varaa suunnittelijalle. Soundit suunniteltiin tässä vaiheessa pitkälti jo kaikujen, filttereiden ja delayden kanssa integroidusti samassa sessiossa. Tämän ansiosta ne myös tuntuivat istuvan paremmin yhteen. Myös orkestraatiot luotiin sulavana osana tätä prosessia. Midiä midin päälle! 

Kaiken ytimessä oli hyvä työskentelyflow, jonka mahdollisti päivitetty (Tehokas) pöytäkone. Sekkarina Reaper.
Tehoa tuntui olevan ja sitä myös hyödynnettiin surutta. Aux- ja etenkin tilakanavia kertyi jo suunnitteluvaiheessa älyttömiä määriä.

Esim tekonimellä part 1 kulkenut mahtiraakileemme suorastaan huusi "väliosaansa" mystistä tiputusta. Alun perin tauko oli huomattavasti lyhyempi ja riffikin aavistuksen raastavampi. Tästä kaikesta viis ja uutta "siltaa" luomaan. Varsinkin tämän kaltaiseen todella jännittyneeseen ja uhkaavaan kohtaan oli pakko luoda automaatiot suoralta kädeltä. Soundimaailman suuri muutos toisaalta myös helpotti suunnattomasti ja uuden eteerisen osan pystyi miksaamaan valmiiksi omana kokonaisuutenaan. Melko suuri osuus efekteistä soitettiin myös kitaran avulla. Tunnelmallisissa kohdissa on tärkeää saada taimi, ajoitus ja voimakkuus tulemaan esteettä läpi, jotta kohdissa säilyy oikeanlainen herkkyys. Tämä on useimmiten kaikista helpointa henkilökohtaisella instrumentilla.

Selloista.

Sellot ja sellosoundit on melkolailla Eastwestia ajettuna kompuran ja EQn läpi erinäköisiin huoneisiin ja joissain tapauksissa myös säröön/ muihin mukavuuksiin. Ensin luotiin jälleen kokonaisrakenne usein suoraan kiipparilla soittaen, tämän jälkeen editoitiin ja lisäiltiin sopivia harmonioita. Lopuksi tsekattiin vielä tasot ja taimi juuri oikeiksi. Jälleen kerran säveltäjä/sovittajan kannalta hyvin joustavaa työskentelyä, muutoksia voi tehdä useissa eri vaiheissa.

Esimerkkinä Part 1sen sellot:

Kuuntele täältä:
http://dl.dropbox.com/u/46726002/Aava%20-%20Part1%20Celmot.mp3

Ääninäytteessä miltei lopullisen kaltainen sellosoundi alakertaa ja middlea leikaten, pehmeän kompressorin läpi ajettuna isoon tilaan. Syvyyttä ja likasuutta tuo myös oma särö aux-kanava. Jargon.

Tässä sitä. Ylöspäin kipuamassa.

Tulihan sinne muutama 18 viulun sektikin ohjelmoitua. Etenkin "Välibiisiin".
Niistä lisää tuonnempana!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti