tiistai 22. toukokuuta 2012

Kitarisointia. Affect.

Kitarat - Skitat - Skebat

On tullut aika raottaa Aavan cleanien/crunchien ja erilaisten efektikitaroiden saloja.
Meidän poppoossa ei kitaravirtuooseja tueta (sehän vaatis taitoa) - tunnetta ja huipentumisentajua tuetaan senkin edestä.

Maalis-Huhtikuussa S alkaa hitaasti mutta varmasti siirtymään seuraavaan koitokseen.
Ja tätä koitosta kestää aina Toukokuun lopulle, ideoita muokkaillaan ja lisäillään sitä mukaa kun ne kypsyy. Näin kappaleillakin on tilaa hengittää ja kehittyä. <-- (täyttä itsepetosta)

Välineistö:

Signaalitie:

Skebat - Mikkeinä neljä humpparia ja yks sinkula.

BSS audio AR-133 - DI-boksi 


SPL Goldmike 9844-etari


M-audio Audiophile 2496- Äänikortti


Sekvensserinä Reaper
Esimerkkiketjuna Part1:sen väliosaan johtava lead-kitara:

  1. SPL:n twintube lisäämässä putkihönkää
  2. Poulinin mainio freebie Legion - toisin kuin useimmat muut simut ei pyri mallintamaan mitään tiettyä nuppia - antaa monelle maksulliselle isolla kuviolla kenkää
  3. Kefirin convoluutiokaiku catharsiksen "1on-pres8" impulssilla
  4. Reaperin omat kevyet EQ 
  5. ja Kompressori
  6. Viimesen säväyksen ja suhinana tarjoilee PSPn VintageWarmer2.
Näiden jälkeen signaali senditään vielä kolmeen eri aux kanavaan:
  1. Tämän osan oikeanpuoleinen suht kookas Chamber-kaiku
  2. Shimmer efekti joka lisää ylätaajuuksille cinemaattista massaa
  3. Ubershimmer-niminen efektikanava jossa tapahtuu Some weird shit - luultavasti kivikauden luolatunnelmaa hakusessa.



Aavaa tehdessä soundeja/ketjuja varioidaan todella paljon tilanteesta tilanteeseen. Tässä kuitenkin hyvä lähtökohta - etenkin Legionia tuli käytettyä Aavan kipaleissa usein Crunch/säröalustana. Muita käytettyjä mm Poulinin Hybrit, LE 456 sekä cleaneissa Amplitube. Usein tulee myös haettua sitä jonkinasteista hönkää saturaatioplugareista. Varsinaisista soundeista yli puolet Aavan tapauksessa tulee itse tilojen, delay:ien ja efektien käytöstä. Mikään yksittäinen kitarasoundi ei välttämättä pyri olemaan maailman kohokohta. Kokonaisuus ajaa kaiken edelle.
Hyvätkin soundit ruoskitaan viimeistään miksauksessa ruotuun.


Mike on.

Part1 ajassa 2:40-3:45 Lead-kitaran mallinnukset ja loppuketju.

Monissa kitaraosissa on pyritty pääsemään nimenomaan tunnelmaan sisään ja tuomaan jotain uutta soundimassaan. S:n tyyli vetää on ollut hyvin fiilis/jamipohjainen. Ensin tietynaikaa haetaan tuntumaa ja lähestymiskulmaa uuteen kohtaan. Hyvässä flowssa otot ovat parempia, soiton intensiteetti säilyy ja kokonaisuus yleensäkin hyötyy. Monesti tapana on ollut laittaa kohta pyörimään "loopilla" ja keskittyä hieman pidempi aika vain ja ainoastaan soittamiseen. Sitten otoista voidaan kerätä parhaat kasaan - pahimmassa tapauksessa kohta kohdalta.

Joskus mikään otto ei toimi kunnolla. Sillon pätkitään. Reaperin comppipolitiikkaa.
Ja sieltä se naulaantuu. Monesta osasta - joskus pinkilläkin värillä.
Tää oli yks näistä - Skool.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti